18-06-2019
Op grond van de Wft heeft u niet veel verplichtingen in het kader van de nazorg. Met name dat u klanten moet informeren (dus niet adviseren!) als er tijdens de looptijd wezenlijke wijzigingen optreden in de informatie die u de klant bij het geven van uw advies hebt verstrekt om hem in staat te stellen het product goed te kunnen beoordelen. Dus het gaat om situaties dat de polisvoorwaarden wijzigen, of de wetgeving die op het product van toepassing is. Dat tijdens de looptijd de premie van vergelijkbare producten lager is geworden dan de premie die uw klant betaalt, is niet een dergelijke wezenlijke wijziging.
Maar mogelijk moet u uw klant daar wel over inlichten op grond van het burgerlijk recht. Wat u tijdens de looptijd van een verzekering moet doen voor de klant, hangt af van de afspraken die u daarover heeft gemaakt.
Gebruikt u een uitgebreide opdrachtbevestiging, of een schriftelijk abonnement? Dan is het voor de klant uiteindelijk wat hij van u mag verwachten. Spreekt u af dat u altijd voor uw klant bewaakt of hij niet teveel betaalt? Dan moet u die belofte waarmaken. Heeft u geen schriftelijke afspraken? Dan wordt de omvang van
uw (na)zorgplicht bepaald door hetgeen van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur verwacht mag worden. Dat is uitgewerkt in de jurisprudentie. Daaronder valt in elk geval dat u moet waken voor de belangen van de klanten wiens verzekering tot uw portefeuille behoren. Daarom moet u periodiek toetsen of de verzekering nog steeds past bij de wensen en doelstellingen van de klant en of de dekking en verzekerde bedragen nog toereikend zijn.
Het periodiek toetsen van de premie kan daar ook onderdeel van uitmaken. Maar het is niet gezegd dat u de klant altijd de laagste premie moet bieden. Uiteraard zijn voor een echt passende verzekering veel meer factoren van belang dan alleen de prijs.
Lees hier het artikel zoals het is verschenen op VVP online | 17 juni 2019
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen