In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Een verzekerde wordt door de verzekeraar geconfronteerd met het opzeggen van zijn aov. Ook wordt de reeds ontvangen uitkering teruggevorderd. Door de verzekeraar is geconstateerd dat de verzekerde bij het aangaan van de verzekering een onjuiste stand van zaken heeft weergegeven van zijn gezondheidstoestand. De verzekerde verwijt zijn verzekeringsadviseur dat hij zijn belangen bij het aanvragen van de verzekering niet naar behoren heeft behartigd. In deze zaak hakt de rechtbank Noord-Holland deze knoop door. De casus was als volgt.
Financiële dienstverleners hebben een belangrijke rol in de maatschappij. Door particuliere en zakelijke klanten te adviseren bij de aankoop van een woning, het behalen van een financieel doel en om financiële bescherming te bieden die ze nodig hebben voor onverwachte gebeurtenissen. Het verzekeren van eigendommen, gezondheid en (toekomstige) financiële zekerheid is een essentieel onderdeel van persoonlijke en zakelijke financiële planning. Naast bemiddelen in passende producten is het beheer van deze producten van ook van groot belang.
Tussen klanten en hun verzekeringsadviseur bestaat soms een langdurige relatie. De vaste adviseur fungeert dan als vraagbaak voor en anker bij alle aangelegenheden op het gebied van verzekeringen. Juist van zo’n adviseur mag dan verwacht worden dat hij weet welke aspecten van een bepaalde verzekering voor deze klant van belang zijn. In deze zaak staat de vraag centraal of de adviseur verantwoordelijk gehouden kan worden jegens zijn klant voor het ontbreken van dekking. De casus was als volgt.
Interne audits zijn een belangrijk onderdeel in het kader van risicobeheersing in organisaties. Zeker bij financieel dienstverleners. Het helpt bij het controleren van processen en het vinden van mogelijke risico’s en problemen. Afhankelijk van de grootte van een organisatie kan dit best een tijdrovende klus zijn. Maar wel een heel belangrijke. Bij een gesignaleerd risico kan er namelijk direct worden bijgestuurd.
De verzekering van X wordt in verband met zijn claimgedrag tussentijds opgezegd door verzekeraar. Kan dit zomaar? Ja, maar volgens Kifid moet dit zorgvuldig gebeuren.
X claimt waterschade na heftige regenval. Maar is dit wel een gedekte gebeurtenis? ASR vindt van niet. Hoe denkt het Kifid daarover?
Onderdeel van de zorgplicht van een adviseur is dat de adviseur zijn klanten informeert over de inhoud en strekking van de polisvoorwaarden. Niet alleen bij het aangaan van een nieuwe verzekering maar ook als (een gedeelte van) polisvoorwaarden na verloop van tijd wijzigen. Als de adviseur hier onvoldoende aandacht aan besteedt, dan bestaat het risico dat de klant met een dekkingsweigering door de verzekeraar wordt geconfronteerd. In deze zaak staat de vraag centraal of de Rabobank hiervoor verantwoordelijk kan worden gehouden kan worden. De casus was als volgt.
De adviseur fungeert als de belangrijke schakel tussen verzekeringnemer en de verzekeraar. Zowel bij het aangaan van de verzekeringsovereenkomst als tijdens de looptijd daarvan. In deze zaak staat de vraag centraal of de adviseur verantwoordelijk gehouden kan worden jegens zijn klant voor het ontbreken van dekking. De casus was als volgt.
Polisvoorwaarden bepalen dat de verzekeraar alleen schade vergoedt als X op grond van de wet aansprakelijk is jegens zijn echtgenote. Is dat het geval?
Een stripverzameling die door roestige nietjes minder waard is geworden. Is dat verzekerd als een plotselinge gebeurtenis?
Het voorkomen van onderverzekering is één van de belangrijkste taken die een adviseur ten behoeve van zijn klant moet verrichten. In deze zaak die in hoger beroep was voorgelegd aan het hof te Den Haag staat de vraag centraal of de adviseur verantwoordelijk gehouden kan worden voor de onderverzekering van zijn klant. De casus was als volgt.
We weten inmiddels al ruim twee decennia dat een werkgever in bepaalde situaties op grond van goed werkgeverschap gehouden is om te zorgen voor deugdelijke verzekeringsdekking ten behoeve van zijn werknemers. In de praktijk is er toch nog steeds onduidelijkheid over deze verplichting. In dit artikel daarom een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten.
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen