16-06-2017
Een adviseur die na drie jaar nog steeds de ‘verplichte’ Wft diploma’s niet heeft gehaald. Daar word je als werkgever niet blij van. Vele brieven, e-mails (van de baas) en toezegging (van de adviseur) later vindt de werkgever het welletjes en verzoekt de kantonrechter tot ontslag. De reden: “verwijtbaar handelen of nalaten”.
Maar de kantonrechter is het daar niet mee eens en wijst het verzoek af. De kantonrechter: “In de Wft is bepaald dat de dienstverlener zorgdraagt voor de vakbekwaamheid van zijn werknemers. En in het Burgerlijk Wetboek staat dat een werkgever zijn werknemers in staat moet stellen om noodzakelijke scholing te volgen. Alleen de scholing vergoeden vindt de rechter niet genoeg.”
Eigenlijk niet echt een verrassende uitspraak, vindt Robin van Beem (specialist in het verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht en in intermediaire distributie) van Polis Advocaten. Robin: “Al in 2013 hebben wij met Lindenhaeghe gesproken over het belang van ‘goed werkgeverschap’ in combinatie met vakbekwaamheid.” En ‘goed werkgeverschap’ is precies waar het bij deze uitspraak om draait. Als werkgever moet je dit laten zien. Dat is vastgelegd in artikel 7:611 BW. In het betreffende artikel is te lezen dat het belangrijk is dat een werkgever niet alleen uit eigen belang handelt maar in zijn beslissingen ook de belangen van de werknemer meeweegt. De kantonrechter stelt in dit verband dat de werkgever “maatregelen van organisatorische aard” had moeten treffen. Daaronder valt bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van werktijd voor studieactiviteiten. Dat had deze werkgever niet gedaan, hierdoor werd hij in het ongelijk gesteld.
De uitspraak van de kantonrechter riep ook andere reacties op. Financieel adviseurs op am:web oordeelden hard over de kantonrechter (‘duidelijk een ambtenaar’), de werkgever (‘die heeft zitten slapen’), maar vooral over de medewerker: “’te weinig tijd om de Wft-zelfstudie buiten werktijd te volgen’, lijkt mij een non-argument om de eigen verantwoordelijkheid te kunnen ontlopen!”
Wat de uitspraak voor gevolgen zal hebben voor de toekomst zal moeten blijken. Maar één ding wordt door de consternatie mooi in beeld gebracht: het grootste deel van de adviseurs ziet het als hun (eigen!) verantwoordelijkheid om hun diploma’s op orde te hebben. Ze willen erin investeren om zichzelf te ontwikkelen en om hun relaties goed te kunnen bedienen. Dat is een mooi geluid uit de branche waaruit duidelijk trots blijkt.
Klik hier om het artikel te lezen zoals het is verschenen op de website van Lindenhaeghe
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen