19-06-2023
X heeft een autoverzekering aangevraagd bij de verzekeraar. Op het aanvraagformulier wordt onder andere gevraagd naar het strafrechtelijk verleden van X. Deze vraag heeft X bevestigend beantwoord en telefonisch aan de verzekeraar toegelicht. De verzekeraar heeft naar aanleiding hiervan de aanvraag van X afgewezen. Volgens de verzekeraar is er sprake van een te hoog moreel risico in verband met de strafrechtelijke veroordeling in een zedenzaak.
X is het hier niet mee eens en legt zijn klacht hierover voor aan de geschillencommissie. Hoewel de geschillencommissie geen klachten behandelt over de weigering van een financiële dienstverlener om een overeenkomst te sluiten, acht de geschillencommissie zich in deze zaak toch bevoegd om van de zaak kennis te nemen. X beroept zich er namelijk op dat sprake is van discriminatie en dat de verzekeraar in strijd met de wet heeft gehandeld. Gelet hierop kan de geschillencommissie de klacht van X toch inhoudelijk behandelen.
In dat verband schetst de geschillencommissie eerst het juridisch kader. Een verzekeraar heeft het recht om zich een goed beeld te vormen van de risico’s voordat hij tot acceptatie daarvan overgaat. Dit ziet niet alleen op het materiële risico (welk bedrag de verzekeraar zal moeten uitkeren) maar ook op het morele risico (hoe zorgzaam en of slordig is de aspirant-verzekeringnemer). Het staat de verzekeraar vrij om acceptatiecriteria te gebruiken om het morele risico af te bakenen.
Daarvoor mag de verzekeraar ook vragen naar het strafrechtelijk verleden over de afgelopen 8 jaar van de aspirant-verzekeringnemer. De antwoorden op deze vragen mag de verzekeraar meewegen bij het bepalen van het risico. Anders dan X naar voren brengt, is de geschillencommissie niet van oordeel dat de verzekeraar de vraag naar het strafrechtelijk verleden te ruim heeft geformuleerd. De vraag is in overeenstemming met de wet (zoals artikel 7:928 lid 5 BW). Het enkele gegeven dat een andere verzekeraar alleen vraagt naar verkeers- en vermogensdelicten op het aanvraagformulier, betekent niet dat van ongelijke behandeling sprake is.
De conclusie van de geschillencommissie is kortom dat de verzekeraar de aanvraag mocht weigeren. De vordering van X tot acceptatie van de aanvraag wordt via niet-bindend advies afgewezen.
Uitspraak Geschillencommissie Financiële Dienstverlening nr. 2023-0213 d.d. 14 maart 2023
Lees hier het artikel zoals het is geplaatst in Beursbengel 924 | mei 2023
Lees hier het artikel zoals het is gepubliceerd op Platform Flink
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen