15-08-2023
X is getrouwd maar woont niet samen met zijn vrouw. X spendeert meestal de vrijdag en de zaterdag in het huis van zijn echtgenote. Op een avond nadat X eerst zijn verjaardag met vrienden had gevierd, is hij naar het huis van zijn vrouw gegaan. X wilde een glas water drinken en liep zonder het licht aan te doen de keuken in. Hoewel X naar eigen zeggen niet dronken was, is X is toch gestruikeld en zijwaarts op de openstaande deur van de wasmachine gevallen. De deur is daardoor ontzet geraakt.
De schade wordt door X en zijn echtgenote begroot op ruim € 600,- namelijk de aanschafprijs van een nieuwe wasmachine. X is van mening dat hij aansprakelijk is voor de door hem veroorzaakte schade aan de wasmachine. X deelt deze overtuiging met Aegon bij wie X een aansprakelijkheidsverzekering (avp) heeft gesloten. Omdat Aegon hier niet in meegaat, legt X zijn vordering tot dekking onder de polis voor aan de geschillencommissie.
Deze stelt voorop dat de polisvoorwaarden bepalen dat Aegon alleen schade vergoedt als X op grond van de wet aansprakelijk is jegens zijn echtgenote. Om dit vast te kunnen stellen, toetst de geschillencommissie de valpartij aan de vereisten die gelden voor een onrechtmatige daad (artikel 6:162 BW). De geschillencommissie komt dan tot het oordeel dat X niet onrechtmatig heeft gehandeld jegens zijn echtgenote.
Want X heeft met het betreden van de keuken geen regels overtreden. Ook is X niet op een plek geweest waarvan hij wist dat hij daar niet mocht komen. Louter het uitglijden of het verliezen van het evenwicht levert geen onzorgvuldig gedrag op laat staan dat dit onrechtmatig is. De geschillencommissie noemt dit een ongelukkige samenloop van omstandigheden, oftewel een geval van pech.
Nu X geen onrechtmatige daad heeft gepleegd jegens zijn echtgenote hoeft Aegon geen aansprakelijkheid te erkennen. En namens X dus ook niet de schade aan de wasmachine te vergoeden. De slotsom is dat de vordering van X bij bindend advies wordt afgewezen.
Lees hier het artikel zoals het is verschenen in Beursbengel 926 | juli-augustus 2023
Lees hier het artikel zoals het is gepubliceerd op Platform Flinck
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen