In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Van een tussenpersoon (adviseur) mag worden verwacht dat deze zich actief inspant om er voor te zorgen dat de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen de daarbij beoogde dekking blijven bieden. Uit deze zaak volgt dat de adviseur in kwestie zich er van had moeten vergewissen of zijn klant het bedrijfsgebouw daadwerkelijk in gebruik had genomen en of de leegstandclausule op de polis daarmee aangepast diende te worden. De casus was als volgt.
Als compliance adviseur bedoel ik het goed, al worden mijn opmerkingen niet altijd met gejuich ontvangen. Dat snap ik. Ik probeer daarom mijn adviezen altijd zo praktisch mogelijk te houden. Soms wordt er ook echt met de pet naar gegooid. Dan trek ik de rode kaart.
Het Kifid had er goed aan gedaan om de geruchtmakende orv-zaak wat beter toe te lichten. Ondanks de beperkte motivatie moeten er geen al te grote consequenties verbonden worden aan de uitspraak. Van een redelijk handelend en bekwaam adviseur hoeft naar mijn mening niet verwacht te worden dat hij voortdurend in de gaten houdt of er een geringe premiebesparing behaald kan worden. Een adviseur doet er verstandiger aan om duidelijk met de klant te communiceren wat hij voor de klant doet met betrekking tot nazorg.
De overdracht van een portefeuille verloopt meestal zonder al te grote problemen. Maar wat als de verzekeraar weigert om mee te werken aan de overvoer van de portefeuille?
Een assurantietussenpersoon die een klant behulpzaam is bij het invullen van het aanvraagformulier voor een verzekering dient daarbij wel de juiste zorgvuldigheid in acht te nemen. De te sluiten verzekering moet immers stroken met de wens van de klant. Nu de verzekering niet de dekking biedt die de klant voor ogen had, dient de rechtbank de vraag te beantwoorden of de klant de door hem geleden schade op de adviseur kan verhalen. De casus was als volg.
Een assurantietussenpersoon die een klant van een andere adviseur overneemt, dient zelfstandig na te gaan of die klant adequaat verzekerd is. Maar deze verplichting is niet onbegrensd. Want van de klant mag tevens worden verwacht dat deze zich rekenschap geeft van de voorwaarden van haar eigen verzekeringen en tot zich laat doordringen wat daarvan de strekking is. Indien dan onverwacht toch een gat in de dekking ontstaat, moet de rechtbank in deze zaak de vraag beantwoorden of de klant de rekening hiervoor mag neerleggen bij de adviseur. De casus was als volgt.
Er is al jaren een discussie gaande over de vraag of je een assurantieportefeuille kunt verpanden. En wat dat pandrecht dan zou inhouden. Laatste stap in deze discussie is een recente uitspraak van de rechtbank Gelderland. In deze bijdrage ga ik in op die uitspraak en de gevolgen daarvan voor de praktijk.
Het vestigen van een pandrecht op een assurantieportefeuille vormt sinds jaar en dag één van de vaste zekerheden die bij de financiering van transacties in de intermediairsbranche gebruikt worden. Hoewel er op grote schaal pandrechten gevestigd worden, bestonden er altijd al twijfels over de juridische houdbaarheid daarvan. Dit wordt nu bevestigd door een recente uitspraak van de rechtbank Gelderland. In een zaak tussen de ING Bank en de curator van een gefailleerd assurantiekantoor vangt ING met de pandakte in haar hand bij de rechter bot. De casus was als volgt.
Van een assurantiekantoor mag worden verwacht dat hij bij het afsluiten van verzekeringen voor een collega dezelfde mate van zorgvuldigheid betracht als voor derden. Maar van de collega mag op zijn beurt ook verwacht worden dat deze zijn eigen verantwoordelijkheid neemt waaronder het kennisnemen en lezen van de aan hem toegestuurde stukken. In deze zaak buigt de rechtbank zich over de vraag of het assurantiekantoor zich in voldoende mate heeft ingespannen om zijn collega te behoeden voor de financiële valkuilen bij het afsluiten van een woonlastenverzekering. De casus was als volgt.
Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden “ontwoekerd”. Bijvoorbeeld aflosvrije hypotheken die op einddatum niet kunnen worden afgelost. En de locked up problematiek bij doorlopende kredieten. Producten die jaren geleden heel gewoon waren, blijken nu problemen te (kunnen) veroorzaken. Die problematiek moet volgens de toezichthouder zo snel mogelijk worden aangepakt. En die taak, beste adviseur, ligt bij u.
Likes en unlikes is een rubriek van VVP, waarin professionals uit de financiële branche aangeven wat zij goed en minder goed vinden gaan in de branche. Deze keer: Robin van Beem.
Van een financieel adviseur mag worden verwacht dat hij zijn klant behoedt voor onverantwoorde kredietverstrekking. En dat hij zijn informatie- en waarschuwingsplicht jegens zijn klant nakomt. Maar van de klant mag ook een eigen verantwoordelijkheid worden verwacht. In deze zaak buigt de rechtbank zich over de vraag of de adviseur zich in voldoende mate heeft ingespannen om zijn klant te behoeden voor de financiële valkuilen indien de klant eigenaar in plaats van huurder wordt van diens woning. De casus was als volgt.
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen