Nieuws door

De juridisch expert voor het intermediair

Berichten

Te laat geklaagd: adviseur gaat vrijuit

In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.

Lees verder about Te laat geklaagd: adviseur gaat vrijuit

Geen dekking onder reisverzekering voor gemaakte medische kosten

X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.

Lees verder about Geen dekking onder reisverzekering voor gemaakte medische kosten

De aanspraak op dekking is verjaard

X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?

Lees verder about De aanspraak op dekking is verjaard

Opinie: ‘Verlies honorarium adviseur bij Kifid-zaken vaak onterecht’

Hoe komt het Kifid toch telkens tot het oordeel dat de adviseur zijn aanspraak op honorarium kan verliezen bij een beroepsfout? Volgens de Geschillencommissie is het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar dat de adviseur aanspraak blijft maken op diens volledige honorarium. Deze motivering knelt juridisch. Ik licht dat toe.

Lees verder about Opinie: ‘Verlies honorarium adviseur bij Kifid-zaken vaak onterecht’

Perikelen rondom het verkrijgen van een portefeuille

Tot de intermediairsbranche kunnen adviseurs en bemiddelaars in zowel verzekeringen, hypotheken en consumptief krediet gerekend worden. Voor hen allen vormt de portefeuille het kloppend hart van hun onderneming. In dit artikel zal ik schetsen wat er in de praktijk onder een portefeuille wordt verstaan, hoe de verschillende componenten uit een portefeuille in de praktijk (kunnen) worden overgedragen en welke knelpunten zich daarbij kunnen voordoen.

Lees verder about Perikelen rondom het verkrijgen van een portefeuille

Pandrecht op een assurantieportefeuille

Kan een pandrecht rechtsgeldig gevestigd worden op een assurantieportefeuille? In dit artikel, wat eerder verscheen op VAST.nl, geeft Coen Fledderus aan de hand van een uitspraak door de Hoge Raad antwoord op deze vraag.

Lees verder about Pandrecht op een assurantieportefeuille

Heeft de beroepsfout van de adviseur geleid tot schade?

Een verzekerde verwijt zijn verzekeringsadviseur dat hij diens belangen bij het aanvragen van de verzekering niet naar behoren heeft behartigd. Bij een juiste taakvervulling door de adviseur zou de verzekering wel dekking hebben geboden. De adviseur bepleit het tegendeel. In deze zaak hakt de rechtbank Den Haag deze knoop door. De casus was als volgt.

Lees verder about Heeft de beroepsfout van de adviseur geleid tot schade?

Levert advies eigenrisicodrager te worden beroepsfout op?

Een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur zal zich er voor moeten inspannen dat de verzekering gerelateerde belangen van zijn klant zo veel als mogelijk zijn gewaarborgd. Soms besluit de klant echter om op eigen houtje te gaan handelen en zijn adviseur hier niet van op de hoogte te stellen. Dit loopt niet altijd goed af en kan tot nadelige gevolgen voor de klant leiden. In deze zaak speelt de vraag of de adviseur in zo’n geval alsnog voor de door de klant geleden schade moet opdraaien. De casus was als volgt.

Lees verder about Levert advies eigenrisicodrager te worden beroepsfout op?

Verantwoordelijkheid oude adviseur voor zorgplicht

Wanneer een klant aangeeft zijn belangen door een andere adviseur te laten behartigen, laat dat onverlet dat de voormalig adviseur nog wel de taak heeft om er mede voor te zorgen dat de overstap naar de nieuwe adviseur op een professioneel goede wijze plaatsvindt. In deze zaak speelt de vraag of het de oude adviseur verweten kan worden dat een inkomensverzekering niet (tijdig) werd opgezegd waardoor diens voormalige klant, de verzekeringnemer, dubbel premie verschuldigd was. De casus was als volgt.

Lees verder about Verantwoordelijkheid oude adviseur voor zorgplicht

Gekte in overnameland – kunt u dus zorgeloos uw onderneming verkopen?

Ook in deze tijden van schaarste en stijgende prijzen blijft het zaak om aan-en verkoop van assurantiekantoren en -portefeuilles zorgvuldig vorm te geven. Want zeker op dit terrein geldt: the devil is in the detail en de gevolgen als het mis gaat, kunnen groot zijn.

Lees verder about Gekte in overnameland – kunt u dus zorgeloos uw onderneming verkopen?

GEANNULEERD! amAcademy Kifid Cases – 31 maart 2020

Op dinsdag 31 maart organiseert AM de 2e kennismiddag waarin onder andere Coen Fledderus en Robin van Beem van Polis Advocaten je aan de hand van belangrijke recente uitspraken van het Kifid bijpraten over de nieuwste inzichten op het terrein van advies, zorgplicht en kleine lettertjes.

Lees verder about GEANNULEERD! amAcademy Kifid Cases – 31 maart 2020

Had adviseur moeten waarschuwen dat het bijgebouw buiten de dekking viel?

Als de adviseur nalaat om bepaalde opvallende zaken te signaleren, kan hem het verwijt gemaakt worden dat hij onvoldoende heeft gewaakt voor de belangen van zijn klant. Van de adviseur wordt immers gevergd dat hij feiten of omstandigheden die gevolgen kunnen hebben voor de verzekerde belangen aan zijn klant kenbaar maakt en hierop de nodige actie onderneemt. In deze zaak speelt de vraag of het de Rabobank, als adviseur verweten kan worden dat hij niet heeft geadviseerd om een brandverzekering te sluiten voor de loods die door zijn klant bedrijfsmatig werd gebruikt. De casus was als volgt.

Lees verder about Had adviseur moeten waarschuwen dat het bijgebouw buiten de dekking viel?

Waarom zou de adviseur geen afscheid mogen nemen van zijn klant?

Het begrip (na)zorgplicht is een containerbegrip dat in belangrijke mate invulling geeft aan de relatie tussen adviseur en klant. Veel adviseurs maken schriftelijke afspraken welke werkzaamheden er verricht zullen worden en welke vergoeding de klant daarvoor verschuldigd is. In de meeste gevallen verloopt de relatie probleemloos en is de adviseur blij met zijn klant en is de klant tevreden met de dienstverlening. Maar als de verhouding tussen adviseur en klant onder druk komt te staan, is het niet vanzelfsprekend dat de wegen van partijen zich volledig (kunnen) scheiden. Maar waarom zou de adviseur geen afscheid mogen nemen van zijn klant?

Lees verder about Waarom zou de adviseur geen afscheid mogen nemen van zijn klant?

Was adviseur verplicht zijn klant te wijzen op sluiten werkmaterieelverzekering?

In deze zaak die aan de rechtbank Noord-Holland was voorgelegd speelt de vraag of het de adviseur verweten kan worden dat hij niet heeft geadviseerd om een werkmaterieelverzekering te sluiten voor de heftruck die door zijn klant bedrijfsmatig werd gebruikt. De casus was als volgt.

Lees verder about Was adviseur verplicht zijn klant te wijzen op sluiten werkmaterieelverzekering?

Hoe ver gaan de diensten van een tussenpersoon bij schadebehandeling?

Schadebehandeling is een vak dat je niet in een jaartje leert. Toch bestaan er geen formele kwaliteitseisen en is er nauwelijks aandacht voor in de opleidingen. Terwijl het behoorlijk ingewikkeld kan worden. Zeker bij verkeersschades met aansprakelijkheidsvraagstukken en letsel. Connie Hooij vraagt waar een klein kantoor op moet letten bij de afwikkeling van schades. Het panel, met onder andere Robin van Beem, geeft antwoord.

Lees verder about Hoe ver gaan de diensten van een tussenpersoon bij schadebehandeling?

Mijn expertises

Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal

Bedrijfsovername

  • Due Diligence Onderzoek (DDO)

  • Onderhandelen

  • Contracten opstellen

Geschillen

  • Dekkingsgeschillen

  • Aansprakelijkheidskwesties

  • Aandeelhoudersgeschillen

Financieel toezicht

  • Advies Wft / Bgfo

  • Vergunning

  • Beheerst beloningsbeleid

Contracten

  • Opstellen overeenkomsten

  • Beoordelen (polis) voorwaarden

  • Herschrijven voorwaarden op B1-niveau

  • Gespecialiseerd

    in de financiële branche

  • Advies en begeleiding

    bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille

  • Specifiek

    gericht op het intermediair

  • Klankbord en adviseur

    bij geschillen tussen diverse partijen

Polis Advocatuur in

Wilt u meer weten of wilt u persoonlijk kennismaken?
Neemt u dan gerust contact op.

  • Adres

    Regus The Mark | Office 304
    Fascinatio Boulevard 216-220
    3065 WB Rotterdam