In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Bij het Kifid ligt een stuwmeer van zaken (ruim 700) te wachten op beoordeling. Het Kifid heeft besloten om de behandeling van deze zaken te stroomlijnen door vijf zaken met voorrang te beslechten en aan te merken als ‘richtinggevend’. Deze zaken zijn zodanig geselecteerd, dat ze een dwarsdoorsnede vormen van het geheel. Gisteren deed de Commissie van Beroep uitspraak in de laatste zaak. Nog deze maand zal het Kifid laten weten wat deze uitspraken betekenen voor de overige zaken. Wat kunnen we er nu al van leren?
In zaken waarin een benadeelde en een schadeveroorzaker strijden over vergoeding van geleden c.q. veroorzaakte schade, vormt het doen van een beroep op verjaring een geducht wapen. Slaagt zo’n beroep, dan ontspringt de schadeveroorzaker de dans. Althans, in zuiver juridische zin, want er resteert na een beroep op verjaring een zogeheten ‘natuurlijke verbintenis’. Een dwingende verplichting van moraal en fatsoen.
Aantekeningen zeggen veel meer dan je denkt. Ze tonen aan dat bepaalde zaken ter sprake zijn gekomen, dat vergelijkingen zijn gemaakt en verschillen zijn uitgelegd. Of er staat wat er nog onduidelijk is of wat er nog ontbreekt. Bewaar ze goed. Ze kunnen u misschien zelfs een claim besparen.
Als een verzekeringnemer wordt geconfronteerd met een opzegging door de verzekeraar van de verzekeringsovereenkomst, mag van de tussenpersoon verwacht worden dat deze in actie komt om tijdig de te verzekeren risico’s elders onder te brengen. In deze zaak buigt de rechtbank zich over de vraag of de tussenpersoon zich voldoende heeft ingespannen om voor zijn klant nieuwe verzekeringsdekking te kunnen bewerkstelligen. De casus was als volgt.
Een artikel over de stand van zaken in het woekerpolisdossier. Met o.a. de mening en kijk op zaken van Robin van Beem. Verschenen in am:38, februari 2018.
Komt een verzekeraar er na het sluiten van de verzekeringsovereenkomst achter dat er voor haar relevante zaken zijn verzwegen? Dan kan dit aan de verzekeringnemer worden tegengeworpen mits deze heeft gehandeld met het opzet de verzekeraar te misleiden. De bewijslast van opzet rust op de verzekeraar.
Al houd je je als financieel dienstverlener nog zo goed aan de Wft, dan kan het toch voorkomen dat u op basis van andere geldende wetten door een rechter op de vingers wordt getikt. Hoe gek het ook klinkt, dat waar je het goed doet volgens de Wft, kan dat strijdig zijn met een andere wet. Een aantal voorbeelden.
In deze zaak buigt het hof zich over de vraag of de verzekeraar onjuiste mededelingen heeft gedaan waardoor bij de verzekeringnemer een verkeerde indruk wordt gevestigd over de dekking en de verzekeraar haar zorgplicht jegens de verzekeringnemer heeft geschonden.
Uitgebreid artikel van Coen Fledderus over de knelpunten bij portefeuilleoverdracht, verschenen in TAV nr. 8 | december 2017
In deze zaak buigt de rechtbank zich onder meer over de vraag of de tussenpersoon de klant tijdig en juist heeft geïnformeerd over de consequenties van leegstand van een bedrijfspand voor de verzekeringsdekking. De casus was als volgt.
Als u uw klanten deugdelijk wilt adviseren over werkgeversaansprakelijkheid heeft u een mooie uitdaging. Want dit onderwerp is steeds in beweging en is moeilijk te doorgronden. Daardoor loop je vaak achter de ontwikkelingen aan. 5 tips over hoe je dit kunt ondervangen.
Een verzekeraar die tijdens de looptijd van een verzekeringsovereenkomst afwil, moet zich realiseren dat hieraan strikte voorwaarden verbonden zijn. Illustratief hiervoor is een recente uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid (2017-431).
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen