In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Na terugkomst van vakantie ontdekte X thuis dat hij zijn zilveren armband in het vakantiehuis heeft laten liggen. Hij heeft een doorlopende reisverzekering, maar de verzekeraar weigert dekking. Is dat terecht?
X is met zijn partner op vakantie in Italië. In de periode van 7 tot 10 september 2021 werd ook Rome aangedaan. In de ochtend van 10 september constateert X dat er is ingebroken in hun auto die geparkeerd stond bij het hotel waar zij die nacht verbleven. Uit de kofferbak van de auto zijn […]
In de straat van de woning van X doet zich op enig moment ’s avonds een breuk in de waterleiding voor. Via de buurtapp wordt X hierop geattendeerd en wordt aangekondigd dat het water zou worden afgesloten. X poogt kort hierop nog een glas water te tappen. Tevergeefs, omdat de druk al van de leiding […]
Of de verzekeringnemer rechten kan ontlenen aan de verzekeringsovereenkomst hangt mede af van of de daadwerkelijke hoedanigheid van de verzekeringnemer wel aansluit bij de op het polisblad vermelde verzekerde hoedanigheid of verzekerde activiteit. Als dit niet het geval is, kan dit voor een verzekeringnemer verstrekkende gevolgen hebben.
X stelt dat haar pruik tijdens het bereiden van het avondeten vlam heeft gevat. Ze claimt bij haar inboedelverzekeraar de kosten van de pruik. Ter onderbouwing hiervan stuurt X een valse factuur van een pruikenwinkel. Gevolgen: verlies van dekking, registratie én betalen van onderzoekskosten.
In september 2021 was X een weekend weggeweest. Bij terugkomst op maandagochtend constateerde X dat er was ingebroken. X claimt de schade bij zijn inboedelverzekeraar. Maar die wijst de claim af in verband met onvoldoende voorzorgsmaatregelen.
Van de adviseur mag ten minste verwacht worden dat hij zich de moeite getroost om zich te verdiepen in de ondernemingsactiviteiten van zijn zakelijke klanten. Bij onvoldoende zicht daarop kan het namelijk voorkomen dat de adviseur de plank misslaat door de reikwijdte van de verzekeringen niet in overeenstemming te brengen met de risico’s die zijn klant loopt. De casus was als volgt.
In deze zaak staat de vraag centraal of de adviseur verantwoordelijk gehouden kan worden voor de onderverzekering van zijn klant. De casus was als volgt.
Door X wordt de bagage de avond van tevoren in de (gehuurde) auto gepakt. Door X wordt die ochtend echter ontdekt dat er is ingebroken in de auto en dat de bagage is gestolen. X doet daarop een beroep op zijn doorlopende reisverzekering die via ASR loopt.
Is de oorzaak van de schade aan de schuur veroorzaakt door een storm? Of is er sprake van een constructiefout? En is er dan dekking? Kifid doet uitspraak.
Na een tweede aanrijding in korte tijd, constateerde verzekeraar dat het kenteken van de auto kort na de ingangsdatum van de verzekering in april 2020 op een andere naam was gezet en wijst de claim af. Kifid oordeelt of dit terecht is.
Volgens verzekeraar heeft klant geen bewijs geleverd van de inbraak en eigendom van de ketting. Hoe oordeelt het Kifid hierover?
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen