In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag je verwachten dat hij op de hoogte is en ook blijft van de relevante ontwikkelingen in de verzekeringsbranche. Want de adviseur heeft deze kennis nodig om invulling te kunnen geven aan zijn zorgplicht jegens zijn klanten. De adviseur hoeft echter niet alwetend te zijn. Aan een […]
De AFM heeft in december 2021 een interpretatie gepubliceerd over de begrippen ‘adviseren’ en ‘informeren’ in de zin van de Wft. In dit artikel geeft Robin van Beem een antwoord op de vraag of de soep wel zo heet wordt gegeten, als door sommigen wordt gesuggereerd.
Tot het takenpakket van de redelijk handelende en redelijk bekwame adviseur behoort het behoeden van de klant voor onderverzekering. Deze kerntaak dient de adviseur met de vereiste zorg uit te voeren. Bijvoorbeeld door actief informatie op te vragen bij de klant om zodoende te kunnen bezien of en zo ja in welke mate de verzekerde som aangepast zou moeten worden. Maar als de klant nalaat om desgevraagd stukken aan te leveren dan zouden de financiële gevolgen van een beroep op onderverzekering niet voor rekening van de adviseur moeten komen. Een dergelijke zaak werd in hoger beroep voorgelegd aan het hof Arnhem-Leeuwarden. De casus was als volgt.
Overnames bieden voor koper en verkoper prachtige kansen. Zeker in deze tijden. In dit artikel schetst Robin van Beem dat en waarom het wel zaak is om een transactie zorgvuldig voor te bereiden. Want de risico’s kunnen groot zijn en het is uiteraard altijd beter om problemen te voorkomen door het doen van goed onderzoek en het maken van heldere afspraken, dan dat een partij achteraf bij een rechter zijn gelijk moet zien te halen.
De huidige markt van bedrijfsovernames lijkt tegenwoordig net zo oververhit als de huizenmarkt. Wat voor de huizenmarkt geldt, geldt ook voor de verzekeringsbranche: houd het hoofd koel en handel zorgvuldig. Want een bedrijf verkopen doe je (meestal) maar één keer. En het kopen van een bedrijf is een grote investering, waarbij alles moet kloppen. In deze bijdrage deelt Robin van Beem drie belangrijke juridische tips.
Als de adviseur in het duister tast over de reikwijdte van zijn zorgplicht, bijvoorbeeld ten aanzien van elders lopende verzekeringen die niet tot zijn portefeuille behoren, zal een zorgplichtclaim geen doel (moeten) treffen. Een dergelijke zaak werd in hoger beroep voorgelegd aan het hof Amsterdam.
Om te kunnen beoordelen of de adviseur zich overeenkomstig de op hem rustende zorgplicht heeft gedragen, zal allereerst vastgesteld moeten worden welke opdracht de klant aan hem heeft verstrekt. Het is immers niet per se zo dat een verzekeringnemer -die geconfronteerd wordt met een afwijzing van de dekking- de gevolgen hiervan zomaar kan verleggen naar de adviseur. In deze zaak buigt het hof zich over de vraag of de adviseur zich in voldoende mate heeft ingespannen om voor een passende verzekering te zorgen. De casus was als volgt.
Het invoeren van wetgeving over actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen hangt al lang boven de markt. Het lijkt er binnenkort toch echt van te komen. De vraag is of er bij schadeverzekeringen wel een probleem is dat hiermee zou moeten worden opgelost. En als er een probleem zou zijn, of de voorgestelde actieve provisietransparantie wel de juiste manier is om dat op te lossen. In deze bijdrage legt Robin van Beem uit waarom de minister met de gekozen insteek de plank mis slaat.
2021 in een paar woorden: beloningstransparantie, Corona en consolidatie. Maar ook 10 jaar Polis Advocaten en mooie plannen voor 2022. Heeft u ook mooie plannen voor uw organisatie waarover u wilt sparren of advies over wilt? Neem contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst!
Uiteraard wensen wij u fijne feestdagen en een goed 2022.
De overheid en de toezichthouders vragen al een aantal jaar aandacht voor het enorme witwasprobleem. Jaarlijks worden alleen in Nederland al miljarden euro’s witgewassen. Er wordt dan ook van alles gedaan om vermenging van illegaal geld met legaal geld te voorkomen. Daar is de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme (Wwft) voor ingesteld. Wat is de rol van de financieel dienstverlener hierin? Een artikel van Christel van Bommel-Versluijs.
Een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur heeft als één van zijn kerntaken de verplichting om de aspirant-verzekeringnemer te wijzen op preventie-eisen die door de verzekeraar worden voorgeschreven. Als deze preventie-eisen immers niet (goed) worden nageleefd, dan bestaat het risico dat de verzekeraar zich met succes op het ontbreken van dekking kan beroepen. In deze zaak buigt de rechtbank zich over de vraag of de adviseur zich in voldoende mate heeft ingespannen om zijn klant van de op het polisblad genoemde preventie-eisen kennis te laten nemen. De casus was als volgt.
Als een verzekeringnemer wordt geconfronteerd met een opzegging door de verzekeraar van de verzekeringsovereen-komst, mag van de adviseur verwacht worden dat deze in actie komt om tijdig de te verzekeren risico’s elders onder te brengen. In deze zaak buigt het hof zich, in navolging van de rechtbank, over de vraag of de adviseur zich in voldoende mate heeft ingespannen om voor zijn klant nieuwe verzekeringsdekking te kunnen bewerkstelligen. De casus was als volgt.
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen