In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Tenzij anders afgesproken, behoort tot de werkzaamheden van de tussenpersoon (de adviseur) ook het verlenen van bijstand aan de verzekeringnemer bij het afwikkelen van een schadevoorval. Ook bij het verrichten van die werkzaamheden zal de adviseur zich als een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur moeten gedragen. De reikwijdte van de zorgplicht strekt zich dus ook uit tot die werkzaamheden.
Tijdens dit digitale event zullen deskundige verzekeringsadvocaten, waaronder Robin van Beem en Coen Fledderus, je aan de hand van belangrijke recente uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening bijpraten over de nieuwste inzichten op het terrein van advies, zorgplicht en kleine lettertjes.
Er is al veel over gezegd. Toch kan ik het niet laten om nog iets met u te delen over de actieve provisietransparantie die naar verwachting dit jaar in het Bgfo verankerd zal worden. De regeling was mijns inziens al een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Maar de regeling dreigt ook nog eens zo te worden vormgegeven dat deze praktisch niet goed uitvoerbaar is en niet bijdraagt aan het beoogde doel. Ik leg uit waar dat in zit.
Een assurantietussenpersoon dient, voor zover dat voor hem kenbaar is, zijn dienstverlening in overeenstemming te brengen met de aard en de inhoud van de opdracht en de belangen van de opdrachtgever. Een professionele aspirant-verzekeringnemer zal aan diens tussenpersoon dus duidelijk moeten omschrijven en kenbaar maken wat hij van de tussenpersoon verlangt. Zoals bijvoorbeeld, in de onderhavige zaak, welke dekking er gerealiseerd dient te worden.
Wanneer een klant afwijkt van uw advies, zult u de klant moeten waarschuwen voor de risico’s dit met zich meebrengt en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Dat waarschuwen mag niet in te algemene woorden gebeuren. Er moet sprake zijn van een effectieve waarschuwing: een waarschuwing die zodanig is, dat deze leidt tot een daadwerkelijke gedragsverandering.
Ook op een verzekeraar rust een zorgplicht in zijn relatie met de verzekeringnemer. Maar met een algemeen beroep op de zorgplicht kunnen niet zo maar de tussen verzekeraar en verzekeringnemer geldende afspraken in de polisvoorwaarden terzijde worden geschoven. In deze zaak is de rechtbank Rotterdam van oordeel dat de verzekeraar de zorgplicht niet heeft geschonden. De casus was als volgt.
Yarden ligt al een tijdje onder vuur omdat een aantal verzekerden vasthoudt aan wat hun in het verleden beloofd is. Maar Yarden verkeert in zwaar weer en kan het niet meer betalen. De rechter stelde de klagers onlangs in het gelijk. Coen Fledderus vraagt zich af of dat geen pyrrusoverwinning is.
Het naleven van de zorgplicht brengt met zich mee dat de redelijk handelend en redelijk bekwaam assurantieadviseur tijdig mededeling doet aan de verzekeraar van feiten en omstandigheden die gevolgen kunnen hebben voor de verzekeringsdekking. Het feiten en omstandigheden moeten wel bij de adviseur bekend zijn. Als de adviseur dit nalaat, is hij in beginsel gehouden de schade die hiermee is veroorzaakt te vergoeden. Dat kan anders zijn als het aan de adviseur gemaakte verwijt niet heeft geleid tot nadeel van de klant. In deze zaak is het hof Arnhem-Leeuwarden van oordeel dat de adviseur niet schadeplichtig is jegens de klant. De casus is als volgt.
Het is de taak van de assurantieadviseur om zijn klant er voor te behoeden dat er onderverzekering kan ontstaan. De adviseur dient zijn klant hier tijdig en actief op te wijzen. Als de klant besluit om deze raad in de wind te slaan, dan dient de adviseur zijn klant bij herhaling en in niet mis te verstane bewoordingen te waarschuwen voor de gevolgen van de onderverzekering. Als de adviseur dit nalaat, is hij in beginsel gehouden de schade die dit heeft veroorzaakt te vergoeden. Dat kan anders zijn als deze fout niet tot schade heeft geleid bij de klant.
Met enige regelmaat zien wij uitspraken van de Geschillencommissie van het Kifid voorbijkomen waarbij de adviseur wordt gekort op diens honorarium. Volgens de Geschillencommissie is het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar dat de adviseur aanspraak blijft maken op diens volledige honorarium bij een beroepsfout. Deze motivering knelt juridisch. Ik licht dat toe.
De klant moet door diens financieel adviseur in staat gesteld worden om goed geïnformeerd te kunnen beslissen over een af te sluiten verzekering. Of de adviseur aan die plicht heeft voldaan is, zoals gebruikelijk, afhankelijk van de omstandigheden van het geval. In deze zaak is het hof Amsterdam, anders dan de rechtbank aldaar, van oordeel dat de adviseur in zijn taakuitoefening tekort is geschoten. De casus was als volgt.
Het is een misvatting dat het ontbreken van verzekeringsdekking in alle gevallen het gevolg is van het tekortschieten van de verzekeringsadviseur. Ook de klant heeft een eigen verantwoordelijkheid om zijn verzekeringsadviseur te informeren over bepaalde ontwikkelingen. Op die manier wordt de verzekeringsadviseur ook in staat gesteld om invulling te geven aan zijn zorgplicht. In deze zaak oordeelt het gerechtshof Den Haag over het verwijt dat een verzekering niet was gesloten. De casus was als volgt.
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen