In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zo luidt het gezegde. De klant van de adviseur die uitdrukkelijk wordt gewezen op het risico van onderverzekering en op de gevolgen daarvan, verliest de mogelijkheid om later bij de adviseur met succes een claim neer te leggen. In deze zaak speelt de vraag of de adviseur ondanks diens waarschuwingen toch aansprakelijk gehouden kan worden voor de gevolgen van onderverzekering. De casus was als volgt.
Een procespartij die met de waarheid een loopje neemt, overtreedt een belangrijke regel van het procesrecht, namelijk de verplichting om de feiten naar waarheid naar voren te brengen. In een recente uitspraak van het gerechtshof te Amsterdam (ECLI:NL:GHAMS:2019:3879) wordt geïllustreerd hoe de rechter omgaat met een partij die zijn waarheidsplicht schendt.
Een belangrijke taak van de adviseur is om de belangen van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen van zijn klanten te bewaken. Of de zorgplicht van de adviseur zich ook uitstrekt tot de verzekeringen van zijn klant die niet tot zijn portefeuille behoren, was een vraag die werd voorgelegd aan de rechtbank Noord-Holland. De casus was als volgt.
Na uitspraken van het Kifid worden diverse vragen over nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen voorgelegd aan het panel, waaronder Coen Fledderus, van dit am:consult.
In deze zaak die in eerste aanleg was voorgelegd aan de rechtbank Den Bosch en nadien aan het gerechtshof te aldaar, speelt de vraag of de Rabobank moet opdraaien voor de schade als gevolg van het ontbreken van verzekeringsdekking. De casus was als volgt.
Één van de kernprestaties van de adviseur is om te voorkomen dat de klant geconfronteerd wordt met een verzekeraar die een beroep doet op onderverzekering. In deze zaak die in eerste aanleg was voorgelegd aan de rechtbank Amsterdam en nadien aan het gerechtshof te aldaar, speelt de vraag of de adviseur moet opdraaien voor de schade als gevolg van de onderverzekering. De casus was als volgt.
Bij het aangaan van een verzekeringsovereenkomst rust er op de aspirant-verzekeringnemer de taak om aan de verzekeraar de benodigde informatie te verstrekken. Welke informatie dat is, volgt doorgaans uit het door de verzekeraar verstrekte vragenformulier. Het is dan aan de aspirant-verzekeringnemer om die vragen naar waarheid te beantwoorden. Doet hij dat niet, dan kan dat verschillende gevolgen hebben voor de uitkeringsplicht van de verzekeraar.
In 2013 brandde een monumentale boerderij af. De totale schade bedroeg ruim een miljoen euro. ASR vergoedde slechts 380.000 euro van de schade. De adviseur schikte voor een bedrag van 187.500 euro in verband met het feit dat het pand fors onderverzekerd was. Voor het restant was de installateur aansprakelijk, omdat de brand ontstond in een volgens hem goed onderhouden houtkachel. Robin van Beem stond de eigenaar van de afgebrande boerderij bij.
ASR wilde de voorwaarden van de autoverzekering die Carmeleon aanbiedt in ongunstige zin wijzigen tijdens de looptijd van het contract. De kortgedingrechter in Den Bosch bepaalde dat dat pas is toegestaan wanneer een nieuwe contractperiode zou ingaan. Een goed voorbeeld dat je niet zomaar een tussentijdse wijziging van een verzekeraar hoeft te accepteren. Carmeleon schakelde met succes Polis Advocaten in.
De problemen waar uitvaartverzekeraar Yarden mee te kampen heeft, hebben er kennelijk toe geleid dat Yarden een noodgreep heeft moeten toepassen. Samengevat komt het er op neer dat Yarden kostenstijgingen in de toekomst voor rekening van de nabestaanden laat. Kan Yarden dit zomaar doen? Om die vraag te beantwoorden is het nodig om te schetsen hoe de noodgreep van Yarden vanuit verzekeringsrechtelijk oogpunt geduid moet worden.
Naar aanleiding van een vraag aan het VVP Ondernemerspanel geeft Robin van Beem antwoord op de vraag: Moet ik premieontwikkelingen werkelijk bewaken in het kader van nazorg? Wat u tijdens de looptijd van een verzekering moet doen voor de klant, hangt namelijk af van de afspraken die u daarover heeft gemaakt.
Op de redelijk handelend en redelijk bekwame tussenpersoon rust de plicht om zijn werkzaamheden zorgvuldig en nauwgezet te verrichten. Dit betekent onder meer dat de tussenpersoon bij het invullen van het aanvraagformulier zich goed moet realiseren wat de reikwijdte van de daarop gestelde vragen is en wat de consequenties (kunnen) zijn van de daarop te geven antwoorden. In deze zaak speelt de vraag of de tussenpersoon moet opdraaien voor de gevolgen die het geven van een onjuist antwoord heeft voor de verzekeringsdekking van zijn klant. De casus was als volgt.
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen