In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
Op een verkregen eigendom van een landgoed rust de verplichting de aanwezige gebouwen te restaureren en onderhouden. Als er gedurende de restauratie zaken worden ontvreemd, volgt vaak een discussie over of iets roerend of onroerend is. Om discussies te voorkomen, is overleg met een intermediair over duidelijke polisvoorwaarden uiterst raadzaam.
Een recente uitspraak van de rechtbank amsterdam (ecli:nl:rbams:2015:4756) over een overlijdensrisicoverzekering laat het belang zien van duidelijke polisvoorwaarden. Daarnaast leert de uitspraak dat de zorgplicht van de verzekeringsadviseur zijn grenzen kent als de klant onjuiste informatie verstrekt.
Nieuwe samenwerkingsoverkomsten passen steeds beter bij de nieuwe tijd, waarin het klantbelang centraal staat en de verhouding aanbieder-adviseur stoelt op gelijkwaardigheid. Maar er is nog wel het een en ander te winnen.
De kern van het schadeverzekeringsrecht wordt gevormd door artikel 7:944 BW: een schadeverzekering strekt ertoe om de vermogensschade die een verzekerde zou kunnen leiden te vergoeden. Is die vergoeding onbegrensd? Nee, de wet schrijft in artikel 7:960 BW (het indemniteitsbeginsel) dwingend voor dat een verzekerde niet in een duidelijk voordeliger positie mag komen te verkeren als gevolg van een verzekeringsuitkering. Bij het sluiten van een verzekering is, naast het vaststellen van de verzekerde som, ook van belang welke maatstaf gehanteerd moet worden hoe de te vergoeden schade berekend moet worden (de verzekerde waarde). In dit voorbeeld doet de Hoge Raad uitspraak.
Wanneer een klant geen zorgplicht wil, maar weigert om de verzekering(en) over te voeren naar een andere intermediair. De bepalingen over het portefeuillerecht, die geschreven zijn ter bescherming van de belangen van de adviseur, vormen in deze situatie een hinderlijke blokkade.
Het is lang niet altijd even duidelijk waardoor schade wordt veroorzaakt. Dat wordt alleen maar moeilijker als de schade wordt voorafgegaan door een keten van gebeurtenissen. De rechter oordeelt dan vaak op basis van gezond verstand wat de dominante oorzaak is geweest. Maar begrijpt de verzekerde dat oordeel? Duidelijke voorwaarden kunnen veel discussie voorkomen.
Hoe staat het met de zorgplicht van de hypotheekadviseur? Is die onbeperkt? Of draagt de klant zelf ook een stuk eigen verantwoordelijkheid? Die vraag stond centraal in een recente uitspraak van het hof Arnhem-Leeuwarden. De casus was als volgt.
Er bestaan veel risico’s en misverstanden rondom de (ver)koop van een assurantieportefeuille. In dit artikel staan enkele voorbeelden die als eyeopener kunnen dienen.
In een recente uitspraak heeft het gerechtshof Amsterdam (ECLI:NL:GHAMS:2014:3338) het beroep van de verzekeraar op verval van de uitkeringsplicht aanvaard. De casus was als volgt.
Welke risico’s loop je als koper bij de overname van een advieskantoor? Wanneer biedt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekking en wanneer niet? Belangrijk om dit op voorhand goed uit te zoeken.
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen