In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.
X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.
X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?
In deze zaak speelt onder meer de vraag of de adviseur tegenover zijn klant tekort is geschoten in de zorgplicht vanwege het nalaten een waarschuwing te geven voor het voldoen aan de voorgeschreven alarmeisen. De casus was als volgt.
Er is de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de dienstverlening van bemiddelaars tijdens de looptijd van een financieel product. Er blijken toch vaak misverstanden te bestaan over de vraag wat de “nazorg” van bemiddelaars nu precies inhoudt en wat daarover wettelijk geregeld is. In deze bijdrage schetst Robin van Beem de juridische kaders.
In deze zaak die aan de rechtbank Limburg was voorgelegd stond de vraag centraal of de klant zelf voldoende mededeelzaam was geweest jegens zijn adviseur over de objecten en of de risico’s waarvoor verzekeringsdekking gerealiseerd moest worden.
X heeft twee minderjarige zoons. De beide broers waren met een vriendje in de tuin aan het spelen. In de tuin was ook een trampoline aanwezig. De jongste zoon was op enig moment op de trampoline aan het springen. De oudste zoon wilde ook op de trampoline en pakte het zwembadtrapje er bij en plaatste […]
Alleen het feit dat er een gaslek was, wil niet zeggen dat de oorzaak is vastgesteld. Of dat er sprake is van een gedekt evenement.
Als een bromfiets niet met een ART 3 slot is vastgezet, zoals is aangegeven op de polis en in de polisvoorwaarden, is diefstal niet gedekt.
Door niet te reageren op e-mails van de klant inzake de premie, was er lang onduidelijkheid en wist de klant niet waar zij aan toe was. De adviseur had hier duidelijker over moeten communiceren.
Een adviseur is een beroepsbeoefenaar van wie mag worden verwacht dat hij zich de belangen van zijn klanten aantrekt. Als een adviseur zich niet gedraagt zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam persoon mag worden verwacht, dan heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden. En heeft hij jegens zijn klant een beroepsfout gemaakt. Deze maatstaf brengt niet met zich mee dat de adviseur in zijn hele doen en laten het allerbeste moet zien te bewerkstelligen. Een gewoon goede prestatie volstaat. De casus was als volgt.
Robin van Beem reikt de VVP Advies Award uit in de categorie Niche uit aan Expat Mortgage. Halve finale van Advies Award is op 6 oktober a.s.
In de rubriek jurisprudentie Kifid in de Beursbengel licht Coen Fledderus uitspraken van het Kifid toe. Deze keer over de gevolgen van het fotoshoppen van een fietssleutel.
In de rubriek jurisprudentie Kifid in de Beursbengel licht Coen Fledderus uitspraken van het Kifid toe. Deze keer over de opstalverzekering die geen dekking biedt voor een geannuleerde lading beton.
Op grond van vaste jurisprudentie geldt dat de doorlopende zorgplicht van de adviseur zich dient te richten op de gevolgen die bepaalde feiten of omstandigheden kunnen hebben voor de dekking van de verzekeringen. Of het waken voor premieverlaging ook tot het takenpakket van de adviseur gerekend kan worden, is echter geen uitgemaakte zaak.
Ik stel de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal
Due Diligence Onderzoek (DDO)
Onderhandelen
Contracten opstellen
Dekkingsgeschillen
Aansprakelijkheidskwesties
Aandeelhoudersgeschillen
Advies Wft / Bgfo
Vergunning
Beheerst beloningsbeleid
Opstellen overeenkomsten
Beoordelen (polis) voorwaarden
Herschrijven voorwaarden op B1-niveau
in de financiële branche
bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille
gericht op het intermediair
bij geschillen tussen diverse partijen